Oproep voor nieuwe versnellingsbak RP28
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag" het tandwiel van de tweede versnelling breekt, zo vermeldt de tekst van de recall. Gevolg van het euvel zou kunnen zijn dat de motorfiets 'geen aandrijving meer heeft of niet meer in een andere versnelling geschakeld kan worden'. In Duitsland gaat het om bijna 1000 motoren, in Japan om 661 stuks. In Nederland zijn in de afgelopen jaren grote aantallen FJR1300's aan de Koninklijke Marechaussee geleverd, hier zal deze terugroepactie zeker impact gaan hebben.

Er is ook een filmpje van, een beknopte samenvatting van het vervangen van de versnellingsbak.

Terugroepactie 1
remlichtschakelaar voor, functioneert niet goed.
Bij motorfietsen/scooters uitgerust met Cruise Control kan Cruise Control niet ingeschakeld worden, of bij ingeschakelde Cruise Control valt deze plotseling uit. Motorfietsen zonder Cruise Control kan het remlicht gaan branden zonder dat de rem bediend wordt. Geldt voor; YAMAHA FJR1300, MTN1000, MTT850, MXT850, XP530/5, XT1200Z

Terugroepactie 2 Yamaha FJR1300A RP28 Versnellingsbak
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag" het tandwiel van de tweede versnelling breekt, zo vermeldt de tekst van de recall. Gevolg van het euvel zou kunnen zijn dat de motorfiets 'geen aandrijving meer heeft of niet meer in een andere versnelling geschakeld kan worden'. In Duitsland gaat het om bijna 1000 motoren, in Japan om 661 stuks. In Nederland zijn in de afgelopen jaren grote aantallen FJR1300's aan de Koninklijke Marechaussee geleverd, hier zal deze terugroepactie zeker impact gaan hebben.

De voertuigeigenaar wordt via een brief van de importeur verzocht een afspraak te maken met een merkdealer voor een ingrijpende, maar gratis reparatie waarvoor per motor dik 14 uur in de boeken staat. Daarbij worden tandwielen in de versnellingsbak vervangen, gevolgd door een software update. Er is echter ook een aantal motoren waarbij het tandwiel al aangepast is, daarbij kan de een software-update worden volstaan. De eigenaren zullen hierover door de distributeurs vanaf 8 december 2020 via een brief worden geïnformeerd, aldus de RDW.

Hoewel niet vermeld in het RDW-register, gaat het om de FJ1300A en FJR1300AE (RP28) motorfietsen die tussen 2016 en 2020 gebouwd en verkocht zijn. Aangezien echter verschillende FJR-modellen van de aangegeven periode de modificatie van de versnellingsbakmechanica al hebben ontvangen, beperkt de recall zich bij deze laatste tot het updaten van de software en niet tot het vervangen van onderdelen van de bak. De interventie (duur ongeveer 14,5 uur plus de software-update) is uiteraard gratis voor klanten, die worden uitgenodigd om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun Yamaha-dealer om een ​​afspraak te maken voor de werkplaats.

De voertuig- / chassisnummers die bij de terugroepactie betrokken zijn, zijn als volgt:
Van JYARP281000000301 tot JYARP281000002510;
Van JYARP286000000301 tot JYARP286000005300;
Van JYARP286000005511 tot JYARP286000005549.

De VIN's waarvoor alleen ECU-herprogrammering vereist is, zijn:
Van JYARP286000005301 tot JYARP286000005510;
Van JYARP286000005550 tot JYARP286000005569.

Kijk bij ovi.rdw.nl/ op kenteken of er een terugroepactie is voor jouw motor.
Dat is me nogal een klus zeg, assen en tandwielen vervangen.... Ik heb zelf in het begin wel wat last met schakelen gehad, motor wilde soms moeilijk in zijn 2e en 5e versnelling, ik vermoede dat dit aan plakkende koppeling lag en na overstap op vol synthetische Kroon olie (10-w40) loste het moeilijk schakelen op. Wat bleef was risico breken 2e versnelling maar dar was toen nog niet bekend.

16-01-2021 Inmiddels is mijn bak vervangen en ik vind hem zeker soepeler schakelen.
Zie ook Minpunten - Terugroepactie - Filmpje bak vervangen