De originele accu GS GT14B-4 sealed accu (alle jaargangen). Zie ook beschrijving 2004 model
Let op vraag altijd om een sealed accu (onderhoudsvrije accu) deze hoef je ook nooit bij te vullen.
Andere accu nodig, zie onderaan deze bladzij, mijn ervaring met de Varta YT14-B4, nieuwe accu vullen
FJR valt stil elektrisch probleem lees verder
Accu, snoertje druppellader of voeding voor navigatie
FJR waar zit de accu, accu vervangen, accu vullen. De accu en zekeringen zijn iets makkelijker bereikbaar maar het terug plaatsen kuipdeel blijft 🥵
2 boutjes en 2 spreidnagels verwijderen. Verwijder afdekplaat, ter hoogte van de tank de kuip iets naar buiten trekken, de plaat van achter omhoog kantelen, dan komt van voren bijna vanzelf los.
Terugplaatsen, gekanteld eerste de rechter voorpunt plaatsen, dan linker voorpunt iets naar binnen buigen en plaat laten zakken terwijl je de kuip weer iets naar buiten trekt.
Ja beetje gedoe want de plaat moet ook nog in allerlei lipjes vallen, zie filmpje. Het boutje rechtsvoor wil maar moeilijk terug, Tip wanneer je aldaar rechts buiten iets tegen de kuip duwt lukt het beter om het boutje vast te draaien.
Bij het plaatsen van extra snoertjes aan de accu altijd eerst de min pool los!
Ik doe altijd hoesje om de min kabel om te voorkomen dat de kabel toch tegen de accupool aanligt of aankomt.
Zo kun je, wanneer je met een ringsleutel aan de pluspool werkt en deze ergens het frame zou raken kortsluiting voorkomen!
Ik heb een oplaadsnoer verstopt achter het rechter kuipverbredingsdeksel wat los te halen met de snelsluiting, zie foto's boven.
Let op! De standaard zekering van de 12 volt aansluiting in je dashboardkastje is maar 3 A en gaat via het contactslot, dit zou voor een bandenpomp (trekt rond 5A) minimaal 6 tot 7,5 A moeten zijn!
Op mijn oude FJR had ik een rechtstreekse aansluiting op de accu, en er 7,5 A zekering in zitten, dit is tevens ook handig voor aansluiting van de druppellader.
Video by TwoWheelObsession
FJR valt stil elektrisch probleem
16-1-2021 FJR valt stil... elektrisch probleem.. na vervangen transmissie
Had de motor opgehaald van terugroepactie vervangen transmissie, reed op de rijksweg en ineens hield de motor in, display helemaal donker, en daar sta je dan in de vrieskou.
Bij contact aan ging nog wel stadslicht branden... maar geen startmotor die ronddraaide en display helemaal donker.
Kon via thuis de motorzaak bellen, had hun nummer niet en het thuisfront heeft de motorzaak gebeld en zij belden mij terug en zouden me ophalen.
Er was ook al een berger gestopt, want sta je op een gevaarlijke plek dan wordt je gratis naar veilige plek gebracht.
Even later kwam de bus van de motorzaak aanrijden met een raceplee als vervangend vervoer.
Later op de dag... ben net gebeld, blijkt losse draad in defecte stekker van de zekeringkast te zijn, draad van de ontsteking losgeschoten... morgen nog een keer proberen de motor op halen....
De oorzaak zat in de draadboom, 1 van de auto-stekkers aan de draadboom die in 1 van de zekeringkastjes (op foto zekeringen vervangen Nr. 5?) zit, nabij de accu, had een slechte verbinding (losgeschoten draad draadboom stekker onderkant zekeringkastje 5?).
* Bij mij betrof het zekering 12 ontstekingssysteem, het kan in een ander geval bijvoorbeeld ook zekering 3 betreffen dan heb je problemen met brandstofsysteem, meer opties mogelijk (ABS)....
Testen, kijk of alle zekeringen heel zijn, zo ja, meet of er spanning op alle zekeringen staat met contact en killswitch aan. Kijk ook, wat doet het niet, zie lijstje zekeringen 1 t/m 16 hieronder....
Oorzaak productie fout. Uitleg Wat was het probleem, je kent ze wel die witte autostekkers, je knijpt er een draad aan en die schuif je dan in het plasticblok tot je KLIK hoort.
Aan de onderkant zekeringkast 5 zit denk ik een meervoudige autostekker en 1 van de draden heeft jaren terug bij het maken van de draadboom niet goed klik gezegd.
Door de vele draden heeft de draad wel vast gezeten mogelijk maar 30% er op geschoven.
Bij de transmissie vervanging is de dikke massa kabel los geweest, mogelijk heeft het bewegen van die kabel, mogelijk verbonden met de draadboom, dat éne niet goed vast zittende draadje bijna losgetrokken.
Toen ik naar huis reed is het draadje na 5 km losgeschoten en viel Display en ontsteking uit.
Ondanks de tegenslag vind ik dat ze het geweldig opgelost hebben, binnen een half uur kwamen ze op de rijksweg (parkeerplaats, daar was ik door de berger heengebracht) mijn motor halen en ruilmotor brengen.
Ze belden later in de middag dat probleem opgelost was en vanmorgen kon ik de motor kosteloos ophalen.
Zekering vervangen
Zekering van de 12 volt voeding in dashboard kastje 3A, nummer 10 in het kastje naast de accu, reserve zekering in 7.
Mini steekzekering 3 A. Let op! een bandenpomp trekt iets meer dan 5 A.
Nieuwe accu nodig? Levensduur accu +/- 5 jaar. Gebruik in de wintermaanden druppellader.
De originele accu GS GT14B-4 (alle jaargangen) kost via Japart 115,-
Vervangingsaccu via accudienst de CT14B-4 kost € 70,-
Zelf heb ik goede ervaring met de Varta YT14B-4 € 67,- art.nr. 512903013
De meeste automaterialenshops kunnen deze accu ook goedkoop leveren.
Let op vraag altijd om een sealed accu (onderhoudsvrije accu) deze hoef je ook nooit bij te vullen.
Varta 512903013 YT14B-4 € 67,- of VMF Powersport Motor Accu sealed onderhoudsvrij 12V 14Ah(20h) 150x69x145x145 CT14B-4
Nieuwe accu vullen
Het vullen van de onderhoudsvrije accu, verwijder de rode strip van de accu, verwijder de zwarte dopstrip van het accuzuur patroon (let op, niet het zilverpapier doorboren), plaats het zuurpatroon boven op de accu en druk stevig aan, de zilverfolie wordt nu doorboord en de accu zal zich langzaam vullen. Laat de accu open rusten (30 minuten) en plaats dan pas de zwarte dopstrip op de accu. Na een half uurtje moet de accuspanning boven de 12,7 volt zijn en is de accu bruikbaar, zoniet even uurtje bijladen.