De Yamaha FJR1300 van 2016 is een andere dan de Yamaha FJR1300 van 2015. Zou je niet zeggen, het rijwielgedeelte etc bleef onaangetast. Nee, de wijzigingen betreffen comfort en rijplezier. Dus is er een nieuwe zesbak in de FJR1300 geschroefd met andere overbrengverhoudingen. De zesde versnelling heeft het karakter van een overdrive en dankzij de nieuwe slipper clutch zou de bediening van de koppeling vloeiender en makkelijker gaan.
Yamaha FJR 1300 AE AS heeft naast dubbele Led koplampen ook adaptieve bochtverlichting, rondom led verlichting.
Nieuwe dubbele LED-koplampen Ter onderstreping van de doorontwikkeling van de FJR als Yamaha's ultieme zware toermotor zijn de 2016 modellen uitgerust met compleet nieuw ontworpen, dubbele LED-koplampen. Deze benadrukken het uitgesproken 3D-karakter van het ontwerp. Het nieuwe aangezicht van de koplampen sluit naadloos aan bij de high end specificatie van de jongste generatie Yamaha FJR. Met hun meervoudige facet reflectoren accentueren visgraatvormige LED-contourlichten het 3D-karakter van de koplampgroep aan de buitenste zijde. De koplampreflectoren van de 2016 FJR modellen beschikken over een golfbalprofiel (met kuiltjes). Deze zorgen tevens voor een grotere lichtopbrengst van de LED-contourlichten en een unieke uitstraling van de nieuwste FJR-modellen.
Nieuwe achterlichtsectie Niet alleen de koplampgroep van de 2016 FJR modellen onderging een upgrade; ook de achterlichtsectie werd uitgebreid onder handen genomen, waarbij het LED-achterlicht dezelfde 3D-kenmerken draagt als de koplampgroep. Het nieuwe gecombineerde achterlicht is een fractie groter dan de het huidige ontwerp, waarbij een centraal geplaatst cluster LED's als remlicht fungeert, omringd door een cluster LED's van het achterlicht. Een set van elk drie LED's fungeert als richtingaanwijzer.
Adaptieve bochtverlichting voor de FJR1300AE/AS
De 2016 FJR1300AE/AS modellen zijn de eerste motorfietsen van Yamaha die zijn uitgerust met adaptieve bochtverlichting. Deze LED lichten gaan automatisch branden op het moment dat de motorfiets begint te hellen tijdens het nemen van een bocht en worden aangestuurd door een zogenaamde IMU, een afkorting die staat voor Inertial Measurement Unit. Deze eenheid registreert feilloos de mate van helling. Tussen de bochtverlichtingslampen zijn reflectoren aangebracht die ervoor zorgen dat de juiste hoeveelheid licht op het wegdek wordt geprojecteerd. De modellen FJR1300AE/AS zijn uiterlijk te herkennen door de verticaal gescheiden delen van de koplampgroep.
Onder geringe hellingshoek gaat alleen het binnenste paar LED's automatisch branden, bij toenemend hellen volgt het middelste paar. Wordt de hellingshoek nog extremer, dan komt ook het buitenste paar in actie voor optimaal zicht in de bocht. De bochtverlichting treedt alleen in werking met ingeschakeld dim- of grootlicht; een functionaliteit die de reputatie van de FJR1300AE/AS modellen als lange afstandsmachine pur sang zelfs 's nachts optimaal waarmaakt.
Zie ook Accu en zekeringen vervangen
Mijn Yamaha FJR1300 AE RP28, Camera Garmin Virb XE, mijn ervaring met Nieuwe FJR1300AE RP28 ....
Mijn FJR 1300 AE uit Sauerland ritje. Model 2016-- 2018. Muziek: Dream Theater, False Awakening Suite.
Meer filmpjes met muziek