Gratis af te halen in Soest
RAW glas, richting aanwijzer en steun voor XJ900F 1994
Aanschaf XJ900F maart 1994 voor € 7700,-, verkocht juli 2012. Afschrijving per jaar was € 350,- niet slecht toch?
Benzineverbruik XJ900F - zie ook Benzineverbruik FJR1300
Ik hou dit al vanaf dag 1 bij, ik ben een rustige rijder vandaar deze gunstige cijfers.
1 op 17 op de rijksweg bij 120 a 130 echte kilometers.
1 op 25 op provinciale wegen bij 80 á 90 km en
1 op 19,54 gemiddeld (gemeten vanaf 1994 t/m 2012 over 65.200 km)
Jaar Literprijs in € en in guldens fl
1980 koste 1 liter € 0,64 dat is fl 1,40
1992 koste 1 liter € 0,80 dat is fl 1,76
1997 koste 1 liter € 1,00 dat is fl 2,20
2002 koste 1 liter € 1,10 dat is fl 2,42
2007 koste 1 liter € 1,45 dat is fl 3,20
2012 koste 1 liter € 1,82 dat is fl 4,01 ja dat is schrikken.... dat wordt 2e hypotheek!
2013 koste 1 liter € 1,82 dat is fl 4,01 zakte naar € 1,70 bij goedkope pompen € 1,60
Bij mijn ritjes Duitsland viel het op dat de benzine daar 15 tot 30 cent goedkoper is.
In Oostenrijk was de benzine in 2013 € 1,40
2014 voorjaar € 1,70 bij goedkope pompen € 1,60 in december € 1,54
Afwijking km teller
De (mijn XJ900F) snelheidsmeter heeft een afwijking van bijna 13% (te positief), ik begrijp nu waarom iedereen mij altijd slak noemde.
Sinds de Tom Tom zie ik dat 150 op de teller slechts 130 echte km is. Ik zou dus MISSCHIEN ook een correctie op het benzine verbruik moeten maken, die 1 op 19,53 zou dan misschien 1 op 17,3 worden. Ook mijn FJR heeft snelheidsmeter afwijking maar de km teller klopt weer wel.
Banden Let op oude info.... Zie ook rubriek Motorbanden
Was altijd zeer tevreden over Michelin macadam maar die bestaat niet meer (zeiden ze). Nu de Michelin Pilot Activ, die ik veel minder vind! Wat instabiel bij 140, gevoelig voor strepen, voelde me wat onveilig met deze banden*. De volgende keer ga ik op advies de Metzeler Lasertec proberen.
* Het bleek dat de slechte voorvering en het rijden met 1 koffer de wegligging nadelig beïnvloeden, ik heb nieuwe voorvering besteld, gemonteerd en dit helpt inderdaad.
Bij XJ club lees ik: Metzeler lasertec is volgens mij de beste band voor de XJ900. Zwaar wat betreft de opbouw.(ideaal voor kuip en koffers) Goede rechtuit stabiliteit en een goede waterafvoer. Geeft een heel veilig en goed beeld wat er gebeurt tussen de motor en het wegdek. Kosten rond de 250,- per set excl. montage.
Banden probleem Oorzaak vreselijk trillen in stuur na nieuwe banden gevonden: dynamische onbalans! Veel bandendealers onderkennen dit probleem, balanceren alleen staties! Lees verder voor de oplossing
Voorvering
2012 Nou die waren echt aan vervanging toe, ik had ze in 1995 al wat meer voorspanning gegeven door opvulstuk (bout m12 op de veer) maar nu bleek gewoon dat de veren versleten waren.
Wanneer ik de motor rechtop hield zakte die al 5 cm in, nu met de nieuwe veren 0,5 cm. Kosten 105,- euro.... even proefrijden.... Inderdaad dat rijdt een stuk beter, banden nu ook wat minder gevoelig. Gewoon weer zeer stabiel bij 160.....
Remmen
Recent de remblokken vervangen door sinter remblokken, 34 euro per set, dat remt echt stukken beter. Wat ook een verbetering zal geven is remleidingen vervangen door Staalflex remleidingskit zodat er geen energie verloren gaat in de leidingen. Kosten rond de 160,-
Over deze kit: Deze met gevlochten V4A RVS-staal ommantelde Teflon® remleidingen, zijn het summum op het gebied van moderne remtechnologie. Een Lucas staalflexleiding zorgt voor een sterk verbeterd drukpunt, waardoor de rem veel exacter te doseren is. Bovendien is de werking van de rem over de gehel linie veel krachtiger en duidelijker. Het verschil met kunststof remleidingen is echt enorm: je gaat remmen zoals nooit tevoren!
Cruise control (mechanisch)
Mijn nieuwe FJR1300AE heeft standaard cruise control, de cruisecontrol is standaard beschikbaar vanaf RP23, eenvoudig te bedienen, aanzetten en wanneer je de gewenste snelheid rijdt klik je op set -. Snelheid met 2 km verhogen klik res +. Remmen, schakelen of gas terug schakelt uit. Klik op res + om weer te activeren. Contact uit reset alle eerdere instellingen.
Op mijn oude fjr reed ik met mechanische uitvoering. Een handig hulpmiddel om tijdens lange ritten de rechterarm wat rust te geven, niet te verwarren met een echte cruise control.
De nieuwe Cruise Control Easy van Booster® blinkt uit door zijn eenvoud. Na een installatie die nog geen minuut van je tijd in beslag neemt kun je onderweg de gashendel van je motor vergrendelen met een simpele beweging van je wijsvinger. Door de weerstand met het handvat blijft de gashendel op de gewenste stand staan en kun je onderweg de polsen ontlasten bij lange rechte stukken. Uitschakelen is door gas terug te draaien.
Verkrijgbaar in o.a. 22mm (is standaard) mogelijk minder geschikt bij handvatverwarming. Wanneer deze handvatten dikker zijn zou de 1" uitvoering (25,6mm) mogelijk uitkomst bieden. Kost € 26,95 en voor de meeste motoren geschikt, over de veiligheid verschillen de meningen.
Cruisecontrol (snelheidsregelaar) is een uit de auto-industrie afkomstig middel om de snelheid van een voertuig vast te zetten, zodat men zelf geen gas hoeft te geven. Filmpje hierboven auto pilot on.
XJ900f met Aanhanger
De Yamaha XJ900F heeft door zijn krachtige motor geen enkel probleem met een aanhanger.
Verhoogde ruit
Met de standaard ruit komt de wind precies op je kop, met een verhoogde ruit rijdt echt een stuk comfortabeler, kosten 90,-
De verhoogde ruit is binnen, dat had ik 18 jaar eerder moeten doen....
Ik kwam nog wat beeldmateriaal tegen van de XJ900F
Eerste beelden filmen op de motor, met 1 hand filmen en 1 handsturen
Oude opnamen XJ900F uit 1994, opname 11 oktober 2010, Langs Waal en Lek.
Dagje Eifel 2011, heerlijk die geluiden van langs rijdende motoren.
Uit de oude doos, mijn XJ900F uit 1994 tijdens Eifel ritje 1995
Toen werd er nog niet vanaf de motor gefilmd
Uitlaat
Na 18 jaar nog steeds de eerste uitlaat en die kan nog wel 10 jaar mee. De motor staat altijd warm en droog en ik voorkom rijden in de regen (watje).
Onderkuip
Recent bleek de onderkuip op alle bevestigingspunten gescheurd, zelfs een puntje afgebroken. Ideaal om te repareren is een Pattex lijmpistool á 15,-.
Hiermee breng je een laag lijm aan rond de bevestigingsgaten en wanneer de lijm nog warm is kun je er wat stukjes kabelband indrukken als versteviging.
Verder wat lapjes rubber tussen de bevestigingsboutjes gedaan.
Mijn oude Yamaha XJ900 F 4BB 1993, tenaamstelling 1994. Huidige km stand 65.200 (Verkocht juli 2012).
Na 18 jaar trouwe dienst heb ik met pijn in mijn hart afscheid genomen van de XJ en een FJR1300 aangeschaft, ook dat had ik 10 jaar eerder moeten doen!